Data utworzenia: 2022-03-15
Do zadań i kompetencji Burmistrza Miasta Jarosławia należy wykonywanie uchwał Rady Miasta Jarosławia oraz realizacja zadań Gminy Miejskiej Jarosław określonej przepisami prawa, w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta Jarosławia,
- określenie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- kierowanie bieżącymi sprawami miasta oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- jest kierownikiem Urzędu Miasta Jarosławia,
- określa w regulaminie organizacyjnym organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta Jarosławia,
- powierza zastępcom burmistrza, skarbnikowi oraz sekretarzowi prowadzenie określonych spraw miasta w swoim imieniu,
- opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowia i alarmy przeciwpowodziowe,
- zarządza ewakuacją z obszarów bezpośrednio zagrożonych,
- wydaje przepisy porządkowe, w przypadku niecierpiących zwłoki,
składa oświadczenia woli w imieniu miasta w zakresie zarządu mieniem, - przygotowuje projekt budżetu miasta,
- ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową miasta,
- koordynuje strategiczny rozwój miasta, w tym programowanie i planowanie jego rozwoju społeczno-gospodarczego oraz prowadzenia analiz na temat sytuacji społeczno-gospodarczej miasta i raportu o stanie miasta,
- koordynuje przygotowanie i realizację wieloletnich planów oraz programów rozwoju zmierzających do osiągnięcia strategicznych celów miasta,
- promuje i prowadzi politykę rozwoju miasta, jako miasta atrakcyjnego dla ludzi młodych oraz dla biznesu,
- koordynuje współpracę miasta z partnerami zagranicznymi i miastami partnerskimi, a także uczestnictwo miasta w międzynarodowych i krajowych sieciach współpracy miast i regionów,
- prowadzi politykę informacyjną miasta,
- pełni funkcję administratora danych osobowych,
- pełni funkcje zgromadzenia wspólników w jednoosobowych spółkach miasta,
- prowadzi nadzór właścicielski nad spółkami prawa handlowego, w których miasto posiada udziały,
- zabezpiecza interes miasta w spółkach prawa handlowego z udziałem miasta, w tym prowadzi sprawy dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego z udziałem miasta oraz przystępowania i występowania miasta do.ze spółek prawa handlowego, a także gospodarowania udziałami stanowiącymi własność miasta,
- koordynuje ocenę wiarygodności kredytowej miasta.
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miasta Jarosławia,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miasta Jarosławia,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie miasta,
- dysponowania rezerwami budżetu miasta,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
- wnioskowania o zwołanie sesji nadzwyczajnej,
- upoważniania zastępców burmistrza lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych,
- upoważniania zastępców samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą do składania oświadczeń woli w imieniu miasta w zakresie zarządu mieniem.
- ogłaszania uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania,
- informowania mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywania środków budżetowych,
- przedkładania wojewodzie i regionalnej izbie obrachunkowej uchwał Rady Miasta Jarosławia,
- powołania oraz odwołania swoich zastępców.
Burmistrz Miasta Jarosławia realizuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta Jarosławia.
Burmistrz nadzoruje pracę komórek organizacyjnych urzędu:
- Pionu Ochrony Informacji Niejawnych,
- Biura Burmistrza Miasta,
- Rzecznika prasowego,
- Biura Strategii, Pozyskiwania Funduszy i Obsługi Inwestora,
- Wieloosobowego stanowiska ds. obsługi prawnej,
- Samodzielnego stanowiska ds. audytu,
- Samodzielnego stanowiska ds. kontroli wewnętrznej i nadzoru właścicielskiego,
- Samodzielnego stanowiska ds. BHP,
- Inspektora Ochrony Danych.