Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)

Data utworzenia: 2021-07-02

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) – obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r.

Od 1 lipca 2021 r. na każdego właściciela lub zarządcę nieruchomości zostanie nałożony nowy obowiązek wynikający z zapisów nowelizacji Ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów - złożenie deklaracji dotyczącej sposobu ogrzewania (źródeł ciepła i spalania paliw). 

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) obejmie całą Polskę i pomoże w zlokalizowaniu, a w następnym kroku w wymianie przestarzałych pieców i kotłów, czyli tak zwanych „kopciuchów”.

Za stworzenie, wdrożenie i prowadzenie ewidencji odpowiedzialny jest Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB). Baza zawierać będzie informacje zarówno na temat domów mieszkalnych, jak i budynków użyteczności publicznej czy lokali usługowych, handlowych, itp. Do CEEB będą również wprowadzane informacje pochodzące z rejestrów kontroli i interwencji. Ustawa wymienia m.in. kontrole kominiarskie, kontrole prowadzone przez inspekcję ochrony środowiska, kontrole dotyczące gospodarowania odpadami czy ściekami.

Kto i w jakim terminie musi złożyć deklarację?

Deklarację musi złożyć właściciel lub zarządca budynku, w którym znajduje się źródło ciepła o mocy do 1 MW. Dla budynków, które już istnieją właściciel lub zarządca na złożenie deklaracji będzie miał 12 miesięcy (od 1 lipca 2021r.) Jednak w przypadku nowo powstałego obiektu czas jest znacznie krótszy – w takim przypadku deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od uruchomienia nowego źródła ogrzewania.

W jaki sposób można złożyć deklarację?

Deklarację można złożyć na 2 sposoby:

  • w formie elektronicznej – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEEB https://zone.gunb.gov.pl/ , przy użyciu Profilu Zaufanego lub dowodu osobistego z warstwą elektroniczną – jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób, który pozwala złożyć deklarację  bez wychodzenia z domu,
  • w formie papierowej – wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście w kancelarii ogólnej Urzędu Miasta Jarosławia, pok. nr 2 (zgodnie z lokalizacją budynku).


Wzór deklaracji dostępny jest do pobrania tutaj: https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/

Jakie dane należy podać w deklaracji?

W deklaracji wymagane są wyłącznie podstawowe dane:

1) imię i nazwisko właściciela lub nazwę zarządcy budynku oraz dane adresowe właściciela lub zarządcy budynku;

2) dane adresowe nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;

3) informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;

4) numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);

5) adres e-mail (opcjonalnie).

Aby dowiedzieć się więcej na temat Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zachęcamy do zapoznania się z informacjami dostępnymi na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego pod adresem: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq

Szczegółowe informacje można także uzyskać w kancelarii ogólnej Urzędu Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1 pok. nr 2 oraz pod numerem telefonu 16 624 87 89.